Saturday, July 14, 2012

Muhasabah Diri

Assalamualaikum dan selamat pagi semua~ :]

Pagi2 ni aku nak kongsi samting dengan kamu semua

"Selemah-lemah manusia ialah orang yang tidak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yang mensia-siakan sahabat yang dicari" (Saidina Ali)

lepas baca ni,, aku mula pikir dalam2..aku yang mana satu? samada orang yang selemah-lemah manusia atau yang LEBIH lemah dari itu? mengikut kejadian aku yang berlaku baru2 ni..memang aku dapat jawapan yang sangat tepat..sangat tepat!! we called it the most accurate..haha

ya, betul..aku adalah manusia yang LEBIH lemah DARI orang yang lemah.sila pahamkan ayat ni betul2, nanti salah paham pula..di panjangkan cerita, memang aku mudah untuk mencari kawan..tapi disebabkan itu, aku mula kehilangan kawan yang "sebenar" disebabkan aku terbiasa berkawan.......apa aku cakap ni?? ahahaa..sendiri pun tarak paham daa..pendek punya cerita, aku hilang kawan bila berkawan dengan orang ramai..haa..(mudah, tepat dan ringkas)..xsalah berkawan tapi yang salahnya cara kita berkawan dan dengan siapa kita berkawan..kan3?
tapi, Inilah aku..

mungkin aku terbiasa buat benda2 yang xsepatutnya dibuat, disebabkan terbiasa tu la menyebabkan diri sendiri xsedar yang kita sudah pun menyakitkan hati orang..(padahal, lagi terang dan berspotlite yang sebelum2 ni aku sudah dapat peringatan dari seorang "kawan")
Alahai hati..

apapun, aku sudah cuba untuk menjadi yang terbaik. setiap yang kita lakukan biarlah jujur kerana kejujuran tu terlalu penting dalam sebuah kehidupan. tanpa kejujuran, hidup sentiasa menjadi mainan orang..even aku sudah menyakitkan hati orang, tapi aku kena teruskan bersikap jujur (berkata benar walaupun rasanya hempedu) biar orang tu nampak apa kesalahan yang kita sudah buat daripada kita buat kesalahan dibelakang orang yang tanpa disedari perlakuan tu lebih menyakitkan hati..

-tiada siapa yang ingin menyakitkan hati orang lain dan tiada siapa yang ingin disakiti-

:: benar2 belajar dari kesilapan yang lalu. Benar, hidup ni memang kisas ::

No comments: